tiistai 13. lokakuuta 2015

”Vuoden paras päivä!”

Näin tokaisi opettaja, kun kiittelin saadessani osallistua ulkopuolisena vierailijana koulupäivään Arabian peruskoulussa Helsingissä.

Välillä mietin, onko työni opetuksen kehittämisen parissa merkityksellistä. Työskennellessäni luokanopettajana en koskaan pohtinut tätä. Minun ei tarvinnut. Oma luokkani, ne ihanat viitoset tai kuutoset, olivat juuri niitä, jotka aamulla halusin kohdata. Heille halusin tietojen ja taitojen kanavia avata ja arvojen ja asenteiden rakentamiseen välineitä antaa.

Nyt katson listaa tavoitteista, jotka olen koulutyötä kehittävään hankkeeseen, PopUp-kouluun, kirjannut. ”.. tekee koulun ulkopuolella hankittua osaamista näkyväksi ja osaksi kouluyhteisöä.Tämän näin tänään toteutuvan Arabian peruskoulussa upeasti! Oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet eivät jääneet epäselviksi. Oman osaamisen jakaminen koulun muille oppilaille oli innostunutta, ja opettajana toimiminen oli oppilaiden mielestä hauskaa.

Arabian peruskoulun PopUp-koulu oli täynnä mahtavia työpajoja, joissa oppilaat työskentelivät keskittyneesti. Jokainen oli saanut valita itseään kiinnostavat pajat, joihin osallistua tai joita ohjata. Koulupäivästä muotoutui kullekin oppilaalle omanlaisensa. Työpajasta toiseen liikehtivät oppilaat kuvailivat hymyssä suin kokemaansa toisilleen. ”Tavoitteena on luoda koulusta avoin oppiva yhteisö.” - check!


”Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden osallisuutta oppimisessa.” Opettajat kuvailivat työpajan ohjaajina toimivia oppilaita omatoimisiksi, reippaiksi ja osaaviksi. Jos ei yksin pajan ohjaajaksi uskaltanut, parin kolmen kaverin kanssa työpajan suunnittelu ja ohjaaminen oli mielekästä. Useissa pajoissa opettajakin osallistui toimintaan. Opettajasta tuli oppija, oppilaasta opettaja. Toimintaa oli kädentaidoista koodaukseen, marsun hoidosta tanssien kautta yrittäjyyteen ja kaikkea siltä väliltä.

PopUp-koulussa oli mukana myös koulun yhteistyötahoja. Lähiseurakunnan työntekijöiden Pulmapaja sai opettajan toteamaan, että oppilaat ovat erityisen fiksuja, hänelle itselleen pulmat taitavat enemmän tuottaa ongelmia. Minua ihastuttivat myös kotiväen ohjaamat pajat. Oppilaan äiti keskusteli yläkoulun oppilaiden kanssa yrittäjyydestä, ja keskustelu oli rehellistä, hedelmällistä ja nuoria herättävää. Alakoulun oppilaan isä puolestaan oli ohjaamassa suosittua Animaatiopajaa jo ties monettako kertaa. Yhtenä vuonna isän mukana oli ollut oma eskarilainen apuopettajana – miten hienoa oli ollut opettaa koululaisia ja miten se mataloittikin kynnystä aloittaa koulunkäynti seuraavana vuonna itse! PopUp-koulu rikastaa kuin ”rikastaakin koulun yhteistyötä kotien ja lähialueen toimijoiden kanssa”.

Vierailulla sain todistaa toiminnallista menetelmää, joka tukee uusia opetussuunnitelman perusteita ja ”rakentaa yhteisöllistä toimintakulttuuria”. PopUp-koulussa kaikki puhalsivat yhteen hiileen, niin opettajat kuin oppilaatkin, ja monenlaiselle osaamiselle oli kysyntää. Pajoissa vierailivat koulun av-tiimiläiset, jotka kuvasivat päivän tapahtumia ja kirjasivat ylös asioita, joista myöhemmin kuullaan koulun blogissa. Käytävillä pyöri opasoppilaita, jotka ohjasivat pienimpiä eri työskentelytiloihin. Työpajoissa yläkouluikäiset opettivat nuorempia oppilaita, tokaluokkalaiset itseään vanhempia. Osallistujia oli eri luokilta. Yhteisö työskenteli päivän normaalista poikkeavissa ryhmissä, tutustuttiin paremmin oman koulun väkeen. Yhteiset kiinnostuksen kohteet saattoivat luoda jopa uusia ystävyyssuhteita yli luokkarajojen.


Näin Arabian peruskoulussa mahtavaa yhteisöä kehittävää toimintaa, oppilaiden vahvaa osallistumista ja osaamisen jakamista sekä opettajien ylpeyttä ja luottamusta oppilaisiinsa. Itselle tärkeiden asioiden jakaminen koulutovereille on merkityksellistä. Koulussa opittiin asioita, joita me opettajat emme olisi itse keksineet, mutta jotka ovat osa lasten ja nuorten jokapäiväistä elämää.  Ei ihme, että PopUp-koulusta on tullut osa Arabian peruskoulun jokavuotista toimintaa.

Hankesuunnitelmaan kirjatut tavoitteet näyttivät toteutuvan erinomaisesti Arabian peruskoulussa. Ehkäpä PopUp-koulun kansallistaminen ei ollutkaan pöhkömpi työtehtävä. ”Vuoden paras päivä!”, kuten se opettaja sanoi.

Marjo Kenttälä
Kirjoittaja työskentelee Opinkirjossa eityisasiantuntijana ja on vastannut mm. 
PopUp-koulu –hankkeesta.

www.popupkoulu.fi on maksuton verkkotyökalu
kouluille työpajapäivien organisoimiseen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti